tisdag 26 mars 2013

Svavelosande om svenska energinormer och värmepumpar

Jag får inte sätta in vilken värmepump jag vill i mitt svenska nybyggda hus. Först måste nämligen någon göra en energiberäkning åt mig, som sen säger vilka pumpar jag får använda. Fast ska jag dimensionera för dagens hus, eller ska vi inkludera utbyggnaden som vi redan fått bygglov för? Och hur ska vi göra med vinden om vi vill värma upp den? Och tänk om vi vill ha en kulvert till lilla stugan i skogen då?

Vi har en 10 kW NIBE 1245. Med kolvkompressor.
Spelar ingen roll tycker Regeltalibanerna. Regeringen har bestämt att vi ska minska koldioxidutsläppen, och då måste nya hus vara bra byggda. Visst, det är lättare för oss att anpassa nybyggnationen efter nya regler, men varför finns inte någon regel som säger att alla som renoverar måste tilläggsisolera 5 cm var tionde år?

Men framförallt: som familj bränner vi ungefär 25000 kronor i bensin varje år. Det blir en hel del koldioxid. I huset kommer vi knappt att hamna på hälften av den energiförbrukningen. Men ändå får jag köpa en hur stor bil jag vill. Och varför får jag köpa vilka träslag jag vill och hur kommer det sig att jag slipper göra en livscykelanalys på alla materialval. Vilka släpper egentligen ut minst koldioxid?

Kontentan är att bilarna kan vara kraftigt överdimensionerade, men absolut inte värmepumparna i svenska nybyggda villor. Och reglerna skiter i om det är VOC-halter från torkande färger långt över gränsvärdena, eller vilka klister jag använder.

Skitsmart.

2 kommentarer:

  1. haha ÅH! Jag kommer allt för väl ihåg FRUSTRATIONEN och ilskan i alla turer med rivningslov, (måste tänka på miljön, en handläggare måste få ta 11 veckor på sig att fundera ut om huset, som var ett trähus isolerat med sågspån var miljöfarligt) bygglov (alla dessa jäkla regler, handikappanpassa en tvåvåningsvilla för att någon ev i en avlägsen framtid köper vårt hus som kan vara rullstolsbunden, därför får vi inte välja vilka format vi vill på dörrar osv. Men ingen sa ngt om TRAPPEN till övervåningen. Känslan att inte få bestämma över SITT hus SJÄLV. btw sket vi fullständigt i vissa av dessa, inget som vår sömnige handläggare märkte.) Alla eviga kompromisser som man aldrig trodde man skulle vara tvungen att ta, bara pga någon jäkla paragraf som alla haandläggare i vårt avlånga land tolkar olika. :P

    Hoppas allt går bra ändå! :)
    /H

    SvaraRadera

Tack för ditt inlägg.