lördag 23 februari 2013

Ett surt inlägg om systemfelet villabyggarförsäkring

Nu har försäkringsbolaget (Dalarnas) hört av sig. Fantastiskt skönt för oss - de ersätter i princip allt som försvunnit. Dessutom var de lätta att ha att göra med, det mesta löste sig med ett par telefonsamtal. Fort gick det dessutom. Från det att de fått alla papper så tog det inte mer än fyra dagars handläggning.

Egentligen vill vi ge ett stort tack och en eloge till alla som varit inblandade. Polisen, som både skickade tekniker och såg till att inbrottet hamnade i lokaltidningen. Madelen o Mattias på Fiskarheden som hjälpt till att hitta saknade leveransdokument och förstås Catharina på Dalarnas som var lätt att få tag på och rapp i vändningarna. Vi är alltså nöjda med insatserna från alla personer som på olika vis hjälpt oss.

Men. Hur kommer det sig då att ingen bryr sig om att märka vitvarorna, rekommendera byggherrar att installera larm, osv. Polisen beklagar sig att ingen i branschen vill ta ansvar. Och det har varit så här i decennier. Om nu polisen hittar en spis, en frys o ett kylskåp kan de inte ens bevisa att de kommer från oss eftersom vi inte fått några serienummer. Vem tjänar på detta då? Hustillverkaren får uppenbarligen sälja samma material två gånger, med samma påslag bägge gångerna. Byggbranschen å sin sida får tillgång till oskattade maskiner (även om den enskilde snickaren kan drabbas rätt hårt).

Försäkringsbolaget spelar med i detta spel genom att inte ge oss en kontantersättning så att vi kan köpa materialet på nätet istället. Det snabbaste sättet för oss att få nya varor är ju att dra ett mejl till vår säljare, men både vi och försäkringsbolaget vet att FHV lägger på 10-15% på vitvarorna jämfört med tretti.se eller vitvaruhuset.se. De uppmuntrar oss alltså att använda husleverantören för att ersätta det stulna. Men det kanske kan förklaras av att försäkringen förmedlas av FHV.

de enda förlorarna är köpta av de största vinnarna (bortsett byggherrar o inbrottstjuvarna själva då). Systemfelet är alltså att ingen verkar tjäna på få ner vitvaruinbrotten.

När man sitter hemma i lugn och ro och läser om problem på byggen i andras bloggar är det lätt att missa hur tungt det känns för de drabbade. Det har gått bra för oss, vi hade försäkring och har fått bra support från "samhället". Men det har varit väldigt jobbigt rent mentalt. Vi har ändå lyxen att ha halva släkten inom räckhåll, och de har fått avlasta oss en hel del den senaste tiden.

Så liksom de flesta byggherrar så orkar vi inte rota o gräva i detta mer, utan nöjer oss med ett litet surt inlägg på vår egen blogg. Och sen måste vi rekommendera alla husbyggare (dagens husbyggartips!) att ha bra försäkringar. (Vår hyrbilsförsäkring var tex guld värd förra veckan när bilen skulle in på reparation samtidigt som vi skulle flytta och köpa dörrar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt inlägg.