söndag 27 januari 2013

Klinker i kök, hall o badrum

Jag (P) var helt säker på att vi skulle ha trägolv i köket. Det är skönt att stå på och saker man tappar går inte sönder.

Men ju mer polackerna o grekerna tjatade om köken i "världen utanför", desto mer märkte jag att jag mina argument kanske inte var helt genomtänkta. Kanske sa jag "trä!" som en ryggmärgsreflex bara för att mina föräldrar och grannar o deras föräldrar och deras grannar alltid haft trä eller korkmattor i sina kök.

Jo, det är ju lättare att hålla ett klinkergolv rent. Nej, det ska inte vara några barn som springer i köket och slår huvudet i golvet. Jo, visst kan jag ha en matta eller jumpadojor om det nu är så att jag får dålig rygg och måste jobba en helg i köket. Nej, jag brukar inte slänga glasvaser i golvet. Men, ja, spiller guckor av olika slag gör jag rätt ofta. Och jo, vi har nog tillräckligt med trä i vårt hus...

Vi har dessutom försökt hålla fast vid att olika rum ska ha olika karaktär, gärna olika färger på golv o väggar. Då passar det också bra att man i en öppen planlösning markerar med golvmaterial var köket egentligen börjar o slutar.

Vi har ju redan berättat om hur roligt det är att åka runt i kakelbutiker med två barn. Men vi har inte visat mönstret vi fastnat vid. Tanken är att ha olika avancerade mönster i olika utrymmen. Tvättstugan ska det var ordning o reda i, då passar ett stramt rutmönster. På lilla toaletten vill vi ha något mer kreativt, och någonting finare att titta på för de som är där på besök.
The tile patterns we've asked for.

Nå, nu ligger det där. Vårt mönsterpassade Stone D, di Barge. Adam, vår plattsättare, har gjort ett väldigt bra jobb tycker vi. Golvet består av 30x30, 45x45 o 30x60-plattor, och mönstret kommer från Italgranitis katalog.

The entrance. Adam is hiding behind his jacket.


The kitchen is ready for next week's deliveries of furniture and appliances.

The kitchen again
Nu har vi fått blodad tand för mönster. Tyvärr känns det som att det är svårt att använda sig av mönster till badrummet. Plattorna är för små. Eller? Nu har vi tänkt oss ett "om-lott-mönster" (90 graders fasförskjutning mellan raderna för att prata matematiska), men det är nog mest för att vi inte vet bättre. Har publiken något förslag eller tips på länk att lära sig mer ifrån?
In the bathroom we don't want straight tiles, but with small tiles it is more difficult to make patterns.

1 kommentar:

  1. Hej på er, nu har även jag hittat hit.
    Vi hade ett badrum där plattorna lades diagonalt i rummet. Fast det var kvadratiskt.
    Himla snyggt blev mönstret ni gjorde i de andra rummen!
    hälsningar och kramar och hejarop från Lollo

    SvaraRadera

Tack för ditt inlägg.