fredag 28 september 2012

Husleverans

På väg till jobbet ringer telefonen. 06.24. "Jooo, häj, dä ä Tim från åkeriiiiiet mä ditt huus. Vart skaa ja nånstans?". Det visar sig att lastbilskillen gått upp halv fyra, åkt hela vägen ner till Stockholm utan att riktigt veta vart han skulle. Visserligen hade han en GPS, men det var inte hans stil.

Så tio minuter från destinationen så börjar han fundera på vart han ska mer precist, och hur man kommer dit. Jag ber honom vänta, och han parkerar då längs vägen vid Fredells. Fem minuter senare är jag där, och nu är det kö långt förbi rondellen. Men Tim som han heter, är hellugn och vi enas om att jag ska åka före honom och visa vägen.

The truck was not very good with his GPS, but he sure could drive.

I had to play "follow me" to a bus stop near our place.
Under tiden har jag väckt Bogdan för att höra var hans grabbar är. Nå, de är på väg. Vi lämnar vänder på busshållplatsen och kör upp till tomten med dragbilen. Egentligen är jag rätt nöjd vid det här laget, för nu blir det plötsligt som jag ville ha det. Omlastning i Hästhagen, ingen extra hyrbil osv.

The bus stop
 Sen när vi väl var på plats så tog byggkillarna över var saker skulle läggas. Vi var dock tvungna att övertyga killen från Maskintjänst om att det var bättre att lossa närmare tomten. Går man på timme har man visst inget emot att köra fram och tillbaka tvärsöver Hästhagen. Men jag o Budova, och lastbils-Tim, hade annat att göra och lyckades överatala honom om att Tim borde backa närmare tomten.
Off loading the first parcels

Our road is quite narrow, so we had to use a small front-loader (with limited visibility). Everything went fine.
Efter ett par timmar hade hela tomten täckts av små och stora brädhögar med presenningar över. Det såg ut som någon slags scoutläger.

Welcome to our campsite!

Securing tarpaulines like sails like we were going sailing.

Våra takstolar fick vila några dagar under en ek.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt inlägg.